Platen kopen bij een webshop

Platen kopen bij een webshop

Je favoriete LP bestellen zonder hem vooraf te kunnen beluisteren, durf jij dat?

Het online bestellen zit zonder enige twijfel in de lift. Volgens het CBS kocht 71 % van de Nederlanders in 2015 online. In 2005 was dat een factor 10 minder. Nederlanders kochten gemiddeld tussen de € 100 en € 500 per aankoop. Mede dankzij gestreamde muziek en de groei van vinyl gaat het ook weer goed met de muziekbranche. De laatst bekende cijfers uit Nederland (2017) laten zien dat het aandeel vinyl ten opzichte van het totaal nu circa een kwart bedraagt. Het aandeel CD's dat verkocht wordt daalt weer verder.

Zelf kocht ik regelmatig mijn audiofiele platen online omdat het ontbrak aan winkels die goed materiaal verkochten. Een enkele keer op beurzen zoals de audiobeurs in Veldhoven of in Alkmaar. Online verkopen heeft als risico dat het product tegenvalt en dat is mij dan ook regelmatig overkomen.

Ik denk dan ook dat veel potentiële kopers van audiofiele LP's de plaat al gehoord hebben bij vrienden, bij de winkeliers van audioapparatuur of bij de verschillende beurzen. Reductie van het risico op miskopen  raakt de kern van de reden om alle LP's van te voren te beluisteren en te beoordelen op hun kwaliteit. Ik denk dat het alleen werkt als ik daar eerlijk in ben. Dus een eerlijk oordeel niet gedreven vanuit commercieel belang. Een weg van lange adem omdat u als koper vertrouwen moet krijgen in mijn oordeel.

Niet goed, geld terug of retourneren zoals te doen gebruikelijk bij Zalando, Bol.com of andere grote webshops is bij LP's een ingewikkeld ding. Eenmaal open en beluisterd is de LP niet zoveel meer waard.
De kleine marges op LP's maken het financieel ook niet mogelijk gratis te retourneren.
Alleen bij duidelijke productiefouten doen we dat. In die gevallen gaat de LP ook meestal retour importeur of verkopend bedrijf. 

Kortom een kwestie van vertrouwen op mijn oordeel waarbij drie hartjes substantieel beter moet klinken dan twee of een hartje. Het hartje in het logo van Audiovinyl is dan op meerdere manieren te interpreteren. Hart voor vinyl, hart voor de business en hart voor de klanten en hun plezier in kwalitatief goed vinyl. 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.