Yarlung Records

Yarlung Records

Het bijzondere platenlabel Yarlung Records

Bob Attiyeh (CEO Yarlung Records)
Het label Yarlung Records is in 2006 opgericht door Bob Attiyeh. Het idee van Bob was een audiofiel label te stichten. Joshua Creek heeft het hem sterk afgeraden, zeker omdat Bob voor het lanceren van zijn label een piano recital wilde gebruiken van de Australische pianist David Fung en dan ook nog barok.
Yarlung Records is een non-profit organisatie die zich inzet om beginnende artiesten een podium te geven, Bob Attiyeh ontving hier de Humanitarian Award van The Los Angeles and Orange County Audio Society.
Vandaag de dag maakt Yarlung Records audiofiele LP's, CD's. analoge tapes, DSD en HD tracks.
Uiteraard verkopen wij alleen de vinyl versies van Yarlung. Yarlung durft het ook aan om een breed programma aan te bieden. Muziek van de 11e tot de 21e eeuw. 

Yarlung een bijzonder label?

Het enkele feit dat het een non-profit organisatie is maakt het voor audiofielen nog niet bijzonder, hoor ik u zeggen.

Zonder te veel in de techniek te duiken probeer ik uit te leggen waarom Yarlung vanuit audiofiel oogpunt een interessant label die we in de gaten moeten houden. 
Bij haar releases maakt Yarlung gebruik van Sonorus Holographic Imaging technology.
De gedachte achter de techniek die Arian Jansen heeft ontwikkeld komt voort uit de beperkingen die reguliere stereo opnamen hebben. De meest simpele voorstelling is twee microfoons, een voor links, een voor rechts. De twee microfoons pikken natuurlijk ook de "ruimte" op.
Afspelen gebeurt doorgaans op een set met twee speakers die 1,5 tot 3 meter uit elkaar staan en regelmatig een paar graden naar binnen gedraaid. Hoe meer getraind de luisteraar hoe meer de hersenen de ruimte-informatie opvangen en vertalen naar een "virtuele stage". Voor onze oren, aldus Arian, zijn er maar twee geluidsbronnen en dat is compleet anders dan hoe onze oren een live muziekuitvoering registreren.

Sonorus Holographic Imaging technology (SHI)
In grote lijnen heb je voor SHI minimaal vier microfoons nodig en zorgt de techniek er voor dat de geluidsbronnen virtueel in de ruimte wordt gezet. Horizontaal en in beperkte mate verticaal. Het geluid komt daarmee uit meer dan twee bronnen. Het effect is een stage die (op mijn installatie) zich achter de speakers opbouwt en inderdaad zoals de techniek beloofd een goed hoorbaar 3D karakter heeft.

Kortom een label om in de gaten te houden.









Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.